Øke melkemengden for deg som pumper

Tilbake

Tags: lite melk

Det kan være vanskeligere å vedlikeholde melkeproduksjonen ved bruk av pumpe i stedet for å amme. Dette er individuelt, og noen pumper seg i et helt år uten problemer, andre opplever at melken sakte men sikkert forsvinner allerede de første ukene.

Kilder:

oppbevaring-av-morsmelk

Barnets tilstand har mye å si for melkemengden, og i tillegg betyr tidlig og hyppig stimulering av brystene  mye. Dersom barnet er sykt, er det lett å bli stresset av den grunn, noe som dessverre ikke kommer melkemengden tilgode.

Stress kan påvirke amme hormonene negativt, det gjelder både det melkeproduserende hormonet (prolaktin) og det som gjør at utdrivningsrefleksen fungerer optimalt (oksytocin). Det er spesielt etter 4-6 ukers pumping nedgangen i melkemengden blir merkbar.

Ta utgangspunkt i din egen situasjon

Når du skal holde melkeproduksjonen i gang ved å pumpe, er det viktig å ta utgangspunkt i din hverdag, og dine muligheter for pumping. Det er stor forskjell på hvor mye tid en flergangsfødende og en førstegangsfødende har mulighet til å bruke på å pumpe seg. På den andre siden så har den flergangsfødende en fordel ved at brystene har produsert melk en gang tidligere.

Slik legger du en strategi for å øke produksjonen:

    • Når du legger opp løpet for å øke produksjonen ved pumping, så husk at det skal være gjennomførbart. Tenk over din egen hverdag når du planlegger.

    • Gi deg selv en tidsbegrenset periode for å prøve ut din strategi. Du kan for eksempel prøve det ut én uke eller to.

    • Søk hjelp hos noen som er ammekyndige, for eksempel helsesøster, på ammepoliklinikken, på sykehuset hvis barnet er innlagt, eller en Ammehjelper. Det kan være fint å ha noen å planlegge sammen med, og lufte tankene med.

    • Vær fornøyd med det du har fått til så langt!


Generelle råd:

  • Det kan ta alt fra to til tre dager til over en uke før du ser en effekt
  • Det er lurt å pumpe seg 8-10 ganger i døgnet – avhengig av dine muligheter
  • Det er fint dersom du orker å pumpe om natten, reseptorene for prolaktin gir mer respons om natten (det hormonet som produserer melk). Hvis du ikke orker hver natt, ta en natt innimellom. Hvis du blir veldig sliten av nattpumping så sover du isteden!
  • Det er lurt å stimulere utdrivningsrefleksen før hver pumping ved hjelp av brystmassasje, litt håndmelking og/eller varme på brystet.
  • Ha gjerne barnet i nærheten, hvis ikke det er mulig: Bruk alle sanser. Lukt på et klesplagg, kompress eller lignende. Se på et bilde av barnet.
  • Forsøk å slappe av – legg for eksempel varmepakninger på skuldrene, få noen til å gi massasje på skuldre og nakke mens du pumper.
  • Bruk av avslappingsøvelser. Kjøp for eksempel en CD med avslapningsøvelser.
  • Vurdere å prøve Syntocinonspray, som er en nesespray som gir kunstig tilførsel av oxytosin – det hormonet som får melkeutdrivningen i gang. OBS! Syntocinon er reseptpliktig, må forskrives av lege.
  • Det er mer effektivt å pumpe kortvarig og hyppig i stedet for lenge og sjelden.
  • Husk at dobbeltpumping (pumper begge brystene samtidig) sparer deg for tid, og gir økt stimulering av brystene som hos noen gir økt melkeproduksjon.
  • Ha mye hud-mot-hud kontakt med ditt barn – det stimulerer din utsondring av oksytocin (som setter utdrivningsrefleksen i gang).
  • Prøv å drikke urtete, maksimum tre kopper om dagen (ammete fra apotek/helsekost eller te av bukkhornkløver). Effekten er ikke vitenskaplig dokumentert.
  • Du må også passe på å få nok søvn, hvile, mat og drikke. Forsøk å legge flest mulig av dine gjøremål til side noen dager, mens du forsøker å øke melkemengden. Om du har noen som kan hjelpe deg med husarbeid, passe søsken, eller andre nødvendige gjøremål i denne tiden, så ta i mot deres hjelp!
  • Om du røyker, kan dette påvirke melkeproduksjonen. Om du er motivert for å trappe ned eller få hjelp til å slutte å røyke, er dette et fint tidspunkt for det.
  • Hvis barnet er på sykehus kan det hjelpe å sitte ved siden av barnets seng eller kuvøse å pumpe.

Hvor ofte skal du pumpe deg og hva med nattpumping?

Man hører vanligvis at man må pumpe oftere. Men oftere enn hva da? Hvis du allerede pumper åtte ganger i døgnet vil kanskje to ganger til gjøre deg mer sliten, og ikke mer melk. Nattpumping er også et råd som ikke passe til alle, da det kommer an på hvor sliten eller trøtt du er i utgangspunktet.

Kanskje du orker å pumpe om natten to til tre ganger i uka? Eller kanskje du ikke orker å pumpe om natten i det hele tatt. Gode argumenter for nattpumping er økt prolaktinrespons om natten og at antallet pumpinger får flere timer å fordele seg på.

iStock-615108128

Dersom det ikke blir mer melk

Hvis ingen av disse rådene fører fram, får noen økt melkemengden ved hjelp av akupunkturbehandling. Medikamenter som fremmer melkeproduksjonen kan også være noe å prøve, hvorvidt det er aktuelt vurderes i hvert enkelt tilfelle. Delamming ("delpumping") er et flott alternativ til fullamming ("fullpumping")!


Når nok er nok

Mange ganger er det også på sin plass å si at nok er nok. Pumpemødre er ofte mødre i en spesiell livssituasjon, som har gjort en utrolig innsats ved pumpen.

Du kjenner selv når du har nådd det punktet at du ikke orker å pumpe mer. Da skal du være stolt av deg selv, og alt du fikk til i den tiden du holdt på! Du har gjort alt det du kan, og ofte litt til, og det er mer enn godt nok.