Hopp til Innhold
Ammeinnlegget

Ammekyndig helsestasjon: Malvik kommune

Ammehjelpen

2.10.2025

Helsestasjonene i Malvik kommune ble godkjent som ammekyndig i 2024. De mener det har bidratt til et løft for hele tjenesten og anbefaler andre helsestasjoner å gjøre det samme.

Hva ammekyndig helsestasjon, og hva innebærer det?

Helsestasjonene i Malvik kommune ble godkjent som ammekyndige i mai 2024.

Teksten er skrevet med utgangspunkt i et intervju med jordmor/ammeveileder Åshild Reitan Malvik og helsesykepleier Gine Wedø Bakken.

Hva er det viktigste som har kommet ut av prosessen fram til godkjenning?

Det viktigste som har kommet ut av prosessen har vært at vi jobber mer systematisk med amming enn vi gjorde tidligere. Nå er faglig oppdatering, kompetanseheving, rutiner ved hjemkomst, tilgjengelighet og tilbud om hjelp og oppfølging satt i system. Dette sikrer at familiene vi møter får den hjelpen de trenger.

Vi har satt evaluering av ammeveiledningen i system, slik at vi sikrer å inkludere brukerstemmen og kan få mulighet til å endre på praksis som ikke fungerer. Vi har også utviklet et bedre og mer helhetlig tilbud med ammekurs i svangerskapet i regi jordmor og helsesykepleier, og har fokus på kunnskapsformidling om amming i løpet av svangerskapet, ved hjemmebesøk og ellers i oppfølging av familien etter fødsel.

Det viktigste for oss er tilbakemeldingene vi får fra familiene vi møter. Vi er en liten kommune med kapasitet til å sette opp ekstra oppfølging ved behov, som regel ganske raskt.

Det har vært viktig for oss å få et felles kunnskapsgrunnlag og en helhetlig tilnærming til ammeveiledning. Prosessen har styrket fagkompetansen vår, og gjort oss mer bevisste på hvordan vi møter og støtter mødre i ammesituasjoner.

Vi har fått systematisert arbeidet vårt og sikret at alle foreldre får likeverdig informasjon og oppfølging, uansett hvem de møter på helsestasjonen. Det har også styrket tverrfagligheten og forståelsen mellom ulike profesjoner.

Hvilke tilbakemeldinger har dere fått fra mødrene/foreldrene?

Vi opplever at mange er fornøyd og føler seg godt ivaretatt og forstått. Flere har uttrykt at de har følt seg tryggere etter fødsel fordi de har deltatt på ammekurs i svangerskapet.

Det har også vært en artikkel i avisen, der flere kvinner stod frem og framsnakket hjelpen de har fått etter fødsel.

Vi opplever samtidig at vi også før vi ble sertifisert var gode på amming og kunne tilby tidlig hjelp. Vi har troen på å ha nok tid og ressurser til å gi god nok hjelp. Ammeveiledning tar tid, og vi opplever at det er tid, ro og kunnskapsbasert praksis som fører til gode tilbakemeldinger og resultater.

Gravide og småbarnsforeldre har opplevd det som betryggende å vite at vi jobber etter en felles standard og har god kunnskap om amming. Det gjør at de føler seg tryggere i foreldrerollen og i valgene de tar, og på at vi er der hvis de trenger veiledning. De synes det er god å vite at veiledning er gratis og nært der de bor.

Var det noe som overrasket dere i prosessen?

Det som kanskje overrasket oss mest, var hvor mye det faktisk betyr å ha en felles praksis. Selv små forskjeller i hvordan vi snakker om amming eller gir råd, kan skape usikkerhet for foreldrene. Prosessen har også synliggjort hvor viktig det er med tverrfaglig samarbeid og kontinuerlig kompetanseheving.

Det krevde en del arbeid av oss, men vi brukte den tiden vi trengte for å bli ferdig. Det var overraskende hvor mye vi lærte i prosessen, spesielt helsesykepleier Gine og jordmor/ammeveileder Åshild som hadde hovedansvaret. Bare ved å jobbe intensivt med prosessen, skrive hovedprosedyre og gjøre seg kjent med alle artikler angående vanlige ammeutfordringer, så fikk vi økt kompetansen innad hele gruppa, og vi hatt mange gode refleksjoner rundt egen praksis.

Hva vil dere si til helsestasjoner som er usikre på om de vil satse på dette?

Vi vil si at det er bare å hoppe i det. Desto flere helsestasjoner som er ammekyndig desto bedre for folkehelsen i Norge. Det er ikke så vanskelig, men kan være tidkrevende.

Amming er viktig for helsen til mor og barn, på kort og lang sikt. Det er også i tråd med hva kvinnene selv ønsker og gir tilbakemelding på. Viktigheten av god ammehjelp, er etter vårt syn, underkommunisert som en faktor for god folkehelse.

Vi vil absolutt anbefale å bli sertifisert som ammekyndig helsestasjon. Det kan virke som en omfattende prosess i starten, men gevinsten er stor, både for de ansatte og for familiene vi møter.

Det handler ikke om å gjøre alt perfekt, men om å sikre kvalitet og trygghet i veiledningen.

Å satse på å bli ammekyndig gir et løft for hele tjenesten.

Hvordan har dere jobbet med WHO-koden?

WHO-koden skal være førende for oss som ammekyndig helsestasjon. Vi får ikke reklamere for produsenter av MME og barnemat på noen som helst måte, som betyr at vi ikke kan ta imot penner, kopper, brosjyrer og materiell med logo fra produsentene til bruk på helsestasjonen. Dette har vi skriftliggjort i vår hovedprosedyre som vi jobber etter. Vi fikk høre at det var opp til oss om vi ville delta på møter, men vi har siden vi ble sertifisert ikke deltatt på informasjonsmøter eller forelesninger i regi av ulike produsenter.

Er det noe annet dere ønsker å formidle?

Det å bli en ammekyndig helsestasjon handler ikke bare om amming, det handler om god kommunikasjon, relasjonsbygging og respekt for foreldrenes valg.

Det handler også om at amming er så mye mer enn bare ernæring. Velfungerende amming kan gi god reguleringsstøtte, påvirke tilknytning, samspill og søvn m.m. Vi har med det også blitt mer bevisst om hvordan rammene rundt kan påvirke ammingen.

For oss har det vært viktig å møte alle familier med åpenhet, støtte og faglig trygghet, uansett hvordan ammingen går. Det handler om å gi god støtte, også når ting ikke går som planlagt.

Hvordan bli Ammekyndig helsestasjon?

Var artikkelen nyttig?

Ja
Nei
Tusen takk! Hvis du vil ha svar på skriftlig tilbakemelding, send e-post til nettside@ammehjelpen.no
Flere innlegg