Trening når du ammer - Ammehjelpen

Trening når du ammer

Det er kjempefint at du trener litt mens du ammer. Noen lurer på hvor hardt de kan trene uten at det påvirker ammingen. Så lenge du får nok hvile og får i deg tilstrekkelig med næring, vil ikke treningen gå utover melkeproduksjonen.

Amming og trening

Hvor hardt kan du trene?

Hvis du trener hardt, slik at du produserer melkesyre under treningen, kan det en sjelden gang hende barnet avviser brystet rett etter treningen. Melkesyre gir melken en syrlig/bitter smak, men det er ikke farlig, og går over etter en stund.

Jo fullere brystene er mens du trener, jo fortere vil melkesyra gå over etter trening. Med «tomme» bryst, kan det ta opptil en halvtime før den syrlige smaken er borte. Vask brystene før du ammer hvis barnet reagerer; melk eventuelt ut 3-5 ml av hvert bryst, og kast melken. Hvis barnet fortsatt reagerer, må du vente litt til før du ammer.

Hva med Sports-BH?

Mor bør være oppmerksom på at en stram sports-BH kan forårsake kunstig spreng og redusere melken i brystet.  Det er også viktig å ikke bøye brystvorten til siden. Den bør heller presses rett inn.

De som strever med melkeproduksjonen bør være spesielt forsiktig med stramme BH-er og heller velge low-impact trening heller enn trening der det er mye hopping. Hvis man virkelig ønsker å jogge, for eksempel, er det da viktig å bare ha BH-en stramt på akkurat når man har mye vertikal bevegelse.  Under for eksempel tilstøtende styrketrening kan haspen løsnes.

Se utvalget av sports-BH’er med ammeåpning i nettbutikken vår

Om du ønsker å gå ned i vekt mens du ammer, kan du få råd om det her.

Var denne siden nyttig?

Tema

Utfordringer hos mor


Forelesning av Gro Nylander: «Kvinnehelse og amming. Effekt på kort og lang sikt».

Nasjonalt kompetansesenter for amming, ved Elisabeth Tufte og Gro Nylander.


Oppdatert 18.06.19