Hva kan du spise?

Tilbake

For at du skal ha en god melkeproduksjon trenger du å ha et normalt, variert kosthold – på samme måte som når du ikke ammer.

kostholdBarnet får de næringsstoffene det trenger, og eventuelle overskridelser av sukker og fett i kosten går fortrinnsvis utover deg selv. Det er likevel gunstig å få i seg sunne, langkjedede fettsyrer. Disse går over i melken og er bra for både mor og barn. Ta derfor gjerne tran eller andre tilskudd med omega-3.

Drikk når du er tørst, spis når du er sulten. Du kan fint drikke kaffe og te, koffeinholdig brus eller lettbrus. Men alt med måte. Overdrevent inntak av koffein og søtningsstoffer gir høy konsentrasjon av disse stoffene i melken, og barnet kan reagere med irritabilitet og få vanskeligheter med å sove.

Les mer om amming og kosthold på Helsedirektoratets nettside.


Slanking

I utgangspunktet bør du unngå slankekurer mens du ammer. Men du kan fint styre deg inn på et bedre kosthold med å endre vaner. Vent med å slanke deg til barnet er 6-8 uker gammelt og melkeproduksjonen er godt etablert, og ta det langsomt! For heftige slankekurer og intensiv trening kan redusere melkeproduksjonen. Skal du slanke deg mye, så er det lurt å snakke med en ernæringsfysiolog før du setter i gang. Les mer om slanking og amming her og trening og amming her.

Vegetarisk/vegansk kosthold

Et lakto-vegetarisk kosthold (uten kjøtt og fisk, men med melkeprodukter) eller et lakto-ovo-vegetarisk kosthold (uten kjøtt og fisk, men med både melkeprodukter og egg) vil dekke behovet for de nødvendige næringsstoffene. Men har du et vegansk kosthold (dvs. helt uten melkeprodukter, egg, kjøtt og fisk) må du å være ekstra bevisst på det du spiser, ikke minst i ammeperioden, spesielt i forhold til vitamin B12, kalsium og sink.

Bør jeg unngå noen matvarer?

Det finnes ikke en generell liste over matvarer du bør unngå når du ammer. Mange føler at det er en sammenheng mellom uro og gråt hos barnet og matvarer de spiste i forkant av ammingen. I de aller fleste tilfeller vil ikke barnet ha noen reell negativ effekt av det du har spist. Når barnet er urolig etter ditt matinntak skyldes det oftest helt andre årsaker. Men det er lett å tenke at maten du har spist har skylden, særlig dersom du har inntatt matvarer som ofte omtales når babyen har vondt i magen, som sterke krydder, kål, erter og reker.

Det er viktig å huske at maten du spiser fordøyes i din mage, ikke i barnets. Næringsstoffene tas opp i ditt fordøyelsessystem og videre inn i blodet ditt. Herfra går det ut i melken. Melken speiler innholdet i blodet ditt. Derfor kan for eksempel ikke kullsyre gå i melken. Det ville i så fall bety at det også er kullsyre i blodet ditt, noe som er fysisk umulig. Luft i magen hos deg skyldes ofte ufordøyde karbohydrater som brytes ned, i din mage – og disse går ikke over i morsmelken.

Noen barn kan likevel få samme reaksjon hver gang du har spist en spesiell matvare, da er dette en erfaringsbasert sammenheng. Det betyr at ditt barn kan være overfølsom for noe i denne matvaren. Hvis du merker bedring av å fjerne denne matvaren fra kosten din, så er det en erfaring som gjelder for akkurat deg og ditt barn, og legger ikke føringer for hva andres barn vil reagere på. Det er forskjell på erfaringsbaserte tiltak for din egen del og forskningsbaserte råd som gis generelt til alle som ammer. Forskning har ikke funnet at spesifikke matvarer som gir mor luft i magen også vil gi barnet luft i magen.

Dersom du mistenker at barnet ditt reagerer på en spesiell matvare, så bør det prøves ut flere ganger, til ulike tider på døgnet. Noter tid, mengde du har spist og hva som skjer etterpå. I veldig mange tilfeller vil du da beroliges med at det ikke hadde sammenheng med matvaren, selv om det er lett å se en «reaksjon» dersom man forventer det. Hvor lang tid det går før du skal se etter en reaksjon vil avhenge av hvor lett fordøyelig maten er.

På matportalen.no kan du lese om spesielle hensyn du bør ta i forhold til blant annet miljøgifter i sjømat.

Det finnes noen urter du bør være forsiktig med mens du ammer, både i forhold til usikkerhet omkring påvirkning av barnet, men også fordi de kan ha en uheldig effekt på melkeproduksjonen. Det handler da ikke om urter som krydder i mat, men inntak av større og konsentrerte mengder i mat og drikke.

Magesmerter og uro hos babyen

De aller fleste vil oppleve at babyen er urolig i magen fra tid til annen, oftest om kvelden. Årsaken til dette er at babyen har et umodent fordøyelsessystem. Det er normalt, og til og med bra, at de slipper ut luft fra tarmene. Noen barn sluker mye luft mens de spiser. Det kan komme av feil sugetak, sterk utdrivning eller overproduksjon hos mor.

 

Andre årsaker til luft i magen:

  • Gråt: Har barnet grått mye før mat er det sannsynlig at det har svelget en del luft.
  • Sjelden avføring: Når barnet er over seks uker gammel er det normalt at det kan gå mange dager mellom avføringene. Da er det heller ikke uvanlig at babyene får mer luft i tarmene. Les mer om babyens avføring her.
  • Innføring av fast føde: Når barnet skal starte med smaksprøver er det ikke uvanlig at ny mat gir en reaksjon i barnets fordøyelse i form av mye luft eller luftplager.
  • Morsmelkerstatning som tilleggsernæring: Vanlig morsmelkerstatning er kumelksbasert (inneholder melkeproteiner) og er tyngre å fordøye enn morsmelk, noe som kan gi urolig mage hos babyen.

Men uro trenger ikke være smerter! Behov for kos, trøst og nærhet er helt normalt hos alle små barn. Et overtrøtt eller overstimulert barn trenger hjelp til å samle seg og finne ro. Kanskje det hjelper å bli ammet eller båret. Kveldsuro er helt normalt, særlig hos barn under 3-4 måneder.

Allergi eller intoleranse

Enkelte barn utvikler allergi eller matinoleranse i spedbarnsperioden. Dersom det finnes allergier eller matintoleranse i familien kan det være en større mulighet for at barnet ditt også vil utvikle dette. Det er i så fall en utredning som skal gjøres i samarbeid med lege og helsestasjon. I de fleste tilfeller vil ikke amming by på spesielle problemer.

Det mest vanlige er reaksjoner på melkeproteiner i mors kost, og dette er det også forsket på. Les mer her.


Tegn på at barnet kan ha allergi eller intoleranse:

  • Lange, intense gråteperioder etter mat.
  • Lite søvn, og det våkner stadig med plutselige, intense gråteanfall.
  • Utslett, eksem og tørr hud
  • Tilbakevendende sår stump over lang tid.
  • Astmasymptomer, hvesende pust.
  • Forkjølelsessymptomer.
  • Øreinfeksjoner.
  • Kolikksmerter, irritabilitet.
  • Oppkast, rikelig.
  • Diaré (flytende, vannaktig avføring - gjerne svært illeluktende)
  • Grønn, slimete avføring med blodspor.

Flere av disse symptomene sees ofte samtidig, gjerne i løpet av 4-24 timer etter amming. Det typiske er at disse problemene vedvarer over tid.
Ta kontakt med lege dersom du mistenker at barnet ditt er allergisk mot én eller flere matvarer i din kost.


Kilder

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/amming
http://kellymom.com/health/baby-health/food-sensitivity/

http://kellymom.com/nutrition/mothers-diet/mom-foods/

http://kellymom.com/bf/can-i-breastfeed/lifestyle/caffeine/
http://kellymom.com/nutrition/mothers-diet/vegetarian/
https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/amming#fett