Hopp til Innhold
!Vil du delta på Ammehjelpens fagseminar?
Ammestart

Hva kan jeg gjøre hvis babyen blir overtrøtt?

Det er lett å bli stressa og frustrert når et åpenbart trøtt barn ikke sovner. Men det kan gjøre det enda vanskeligere for barnet å finne ro. Her kan du lese om en god måte å hjelpe både slitne, trøtte og overtrøtte barn på.

Hvis du har googlet «overtrøtt baby» og havnet her, så ønsker du deg kanskje en oppskrift på hvordan du unngår at babyen blir overtrøtt? Det finner du ikke her 🧡

Denne teksten handler om hva du kan gjøre hvis barnet ditt allerede har blitt overtrøtt, eller hvis barnet er urolig av andre årsaker, gråter eller er ute av seg.

Målet er uansett det samme: Hjelpe barnet til å finne ro.

De fleste strategiene som beskrives kan brukes uansett hvor gammelt barnet ditt er.

Les mer: 

Hvordan sover og oppfører en normal baby seg?

Hvordan få mest mulig søvn?

Hva er offentlige råd omkring søvn og nattamming?

Hva menes med å være overtrøtt?

Vi sier ofte at babyer og barn er overtrøtte når vi tenker at de er forbi et magisk punkt der de burde sovet, men ikke gjør det. De er i stedet misfornøyde, grinete, kavete, sutrete, oppkavede, sinte eller veldig aktive. 

«Overtrøtthet» er en fryktet tilstand blant mange foreldre. Det er nemlig ikke alltid så lett å finne punktet der ungen bikker over fra våken til trøtt til «overtrøtt». Resultatet er gjerne at leggingen blir vanskelig, og at humøret daler hos både liten og stor.

Noen foreldre skylder på seg selv. De kjenner på at de burde fått barnet til å sove mye før, at de burde sett det komme, og at de på en eller annen måte kunne forhindret det.

Det er en kilde til mye stress.

Noen skylder på barnet. De sier at babyen «kjemper mot søvnen», «nekter å sove» eller noe annet som handler om at den lille på en eller annen måte har «bestemt seg» for å ikke sove.

Det er lett å bli irritert og frustrert.

Ingenting av dette er spesielt nyttig – eller sant:

Selv om vi prøver å følge med på babyens signaler om trøtthet (som å gni seg i ansiktet, unngå øyekontakt, gjespe, bli urolig osv), så er det ikke alltid like lett å oppfatte. Det kan være vanskelig å forhindre at babyen bikker over. Noen ganger er det helt umulig.

Og selv om det virker som om babyen «nekter å sove», så er det ikke det som skjer. En baby har ikke hjernekapasiteten som trengs for å kunne bestemme seg for å ikke sove.

«Overtrøtt» kan dessuten være et misvisende begrep, og det kan være lett å trå feil:

Av og til kan vi tro at babyen er «overtrøtt», og derfor ikke sovner – men så er ikke babyen egentlig trøtt. Dette kan skje hvis vi feiltolker babyens signaler, eller ser på klokka og følger skjema for «anbefalt våkentid» uten å følge med på hva babyen egentlig prøver å fortelle oss.

Kanskje babyen bare kjeder seg, trenger nærhet, ny bleie – eller et skifte av omgivelser?

Eller kanskje er babyen sliten av inntrykk? I ferd med å bli syk? Har vondt eller ubehag et sted? Eller bare rett og slett har en dårlig dag?

Da er det ikke søvn barnet trenger, men hjelp til å roe seg. Du kan uansett årsak bruke tipsene du finner litt lengre ned i denne teksten.

Hva skjer egentlig når babyen blir overtrøtt? 

Men hva hvis babyen faktisk er trøtt og bør sove, men ikke sovner? Hvorfor skjer det? Og hvordan kan vi takle det på en god måte, når uroen øker hos både foreldre og barn?

Søvntrykket bygger seg opp gjennom dagen og gjør at vi til slutt bare blir så trøtte at vi må sove. Dette trykket bygger seg raskere opp hos babyer og barn enn hos voksne.

Professor Helen Ball er en anerkjent søvnforsker som leder et søvnsenter i England. Hun forklarer at det vi kaller «overtrøtt» er konflikten mellom høyt søvntrykk og noe som blokkerer effekten av søvntrykket. 

Les artikkelen av Helen Ball: What’s really going on when a child is ‘overtired’ – and how to help them go to sleep

Hvis du er engstelig, redd, sint, overstimulert eller oppkavet vil det kunne hindre deg i å sovne, selv når du er veldig trøtt. Stresshormonene kortisol og adrenalin tar over. Dette er en overlevelsesmekanisme som kan bidra til at vi holder oss våkne når vi tror vi er i fare – uansett hvor trøtte vi er – og uansett om vi virkelig er i fare eller ikke.

Med andre ord:

Et barn blir overtrøtt når han er trøtt samtidig som det er «noe» som gjør det vanskelig å sovne.

Dette «noe» kan være i omgivelsene, som lys, lyd og støy – men også at barnet er for overveldet av følelser og inntrykk til at hun klarer å finne ro. Det kan skyldes fysiske smerter. Eller en kombinasjon av flere ting.

Lyndsey Hookway (IBCLC, amme- og søvnveileder) bruker ofte et uttrykk som understreker dette: «Du kan ikke sove med foten på gasspedalen».

Det er vanskelig å sovne hvis hjernen og kroppen er i full sving. Og alt blir vanskeligere å håndtere når vi er trøtte.

Alle mennesker sovner lettest hvis vi er rolige og føler oss trygge. 

Barn klarer ofte ikke å roe seg selv, spesielt hvis strikken allerede er dratt for langt.

Da er det vår jobb som voksne å hjelpe dem til å finne nok ro til at søvnen klarer å finne dem.

Vi skal rett og slett prøve å dempe effektene som stresshormonene adrenalin og kortisol har på kroppen ved hjelp av blant annet anti-stresshormonet oksytocin, som fremmer ro – både hos oss selv og hos barnet.

Hvordan kan jeg hjelpe barnet til å finne ro?

Vi kan ikke tvinge noen til å sovne.

Prøv derfor å flytte din egen tankegang fra

❌ nå må jeg få barnet til å sovne

til

✅ nå gjør jeg mitt beste for å hjelpe barnet til å finne ro.

Det føles bedre, ikke sant?

Det er mange måter å hjelpe barnet på. 

Det aller viktigste er at du er rolig selv. Det er ikke alltid like enkelt å få til. Å føle på at du ikke klarer å få babyen til å sovne kan være en kilde til mye stress. Det er også lett å bli stresset hvis babyen er urolig, gråter eller ikke vil ta brystet. Du kan i tillegg bli både irritert og frustrert.

Kjenn etter: Strammer kjeven seg? Puster du overflatisk eller fort?

Stress og frustrasjon «smitter» lett over på barnet. Det kan gjøre at situasjonen eskalerer og blir verre.

Et nyttig triks er å ta kontroll på pusten. Tell til tre mens du puster inn og til seks mens du puster ut. Eller et annet intervall som passer deg bedre. Det viktige er at utpusten er lengre enn innpusten. Dette kan bidra til å roe nervesystemet.

Fra Ammehjelpen på Instagram

Gjenta dette flere ganger, til du begynner å kjenne deg roligere. Slapp av i kjeven og i kroppen. Det kan høres hokus-pokus ut, men det hjelper!

Fysisk kontakt er som regel effektivt for å «smitte» barnet med ro. Anti-stresshormonet oksytocin kalles ofte for kjærlighetshormonet fordi det fremmes av kos og nærhet.

Amming fungerer ofte godt for å skru ned tempoet en overveldet liten kropp på grunn av den fysiske nærheten, selve sugingen og innholdet i melka. Amming gjør at både barnet og den som ammer skiller ut hormoner som gjør oss rolige. Les mer om å amme i søvn.

Hvis du klarer å få kontroll på pusten, så kan det bidra til at melka flyter lettere. Stress kan nemlig hemme utskillelsen av oksytocin, hormonet som blant annet hjelper melka ut av brystet.

Å bære, bysse, vugge eller holde inntil er også effektivt – eller å svøpe et teppe rundt barnet.

Noen barn blir rolige av at du synger, leser eller nynner, snakker med rolig stemme, ligger ved siden av, eller bare er i samme rom.

Vi skriver om andre gode roe-strategier i artikkelen vår om babyer som er urolige på kveldstid og i artikkelen om kolikk og utrøstelig gråt.

Noen tips derfra er å skifte omgivelser (gå ut av rommet dere er i, inn i et annet rom eller rundt i huset) tilby hudkontakt, bær babyen mage mot mage, eller gå ut i frisk luft med babyen i bæretøy eller vogn.

Du må ikke nødvendigvis gjøre ett eller flere av disse tiltakene helt til barnet sovner – selv om du selvsagt også kan gjøre det. Poenget er at barnet må være rolig og kjenne seg trygg for at søvnen skal kunne komme. Dette gjelder både for babyer og større barn – og voksne.

Oppgaven din er altså ikke å få barnet til å sovne. Den er å hjelpe barnet til å slappe av og finne ro. Da vil barnet kunne sovne hvis det faktisk er trøtt.

Du kan tenke på dette hver gang barnet skal sove, ikke bare ved klassisk «overtrøtthet».

Det er ikke sikkert barnet ditt blir rolig eller sovner med det samme selv om du endrer strategi og tankegang.

Men det gjør som regel at stemninga blir bedre, og at barnet sannsynligvis sovner raskere enn om «foten er på gasspedalen» 💙💤

Les mer:

Hvordan sover og oppfører en normal baby seg?

Hvordan få mest mulig søvn?

Hva er offentlige råd omkring søvn og nattamming?

Var artikkelen nyttig?

Referanser ligger som lenker i teksten. Send en e-post til nettside@ammehjelpen.no hvis du har spørsmål.


Oppdatert 29.11.23