Hva kan jeg spise? - Ammehjelpen

Hva kan jeg spise?

Når du ammer trenger du å ha et normalt, variert kosthold – på samme måte som når du ikke ammer. Du kan i utgangspunktet spise det du ønsker. Det finnes ingen liste over matvarer som ammende bør unngå, men enkelte barn vil kunne reagere på noe i mors kost.

Påvirker det melka hva jeg drikker og spiser?

Drikk når du er tørst, spis når du er sulten. Du kan fint drikke kaffe og te, koffeinholdig brus eller lettbrus. Men alt med måte. Overdrevent inntak av koffein og søtningsstoffer kan påvirke barnet.

Såfremt du har et normalt, variert kosthold vil barnet ditt få de næringsstoffene det trenger gjennom morsmelken, bortsett fra D-vitamin som må gis som tilskudd til barnet.

Det gir deg mer energi og er bra for deg å spise normalt sunt, men du kan ikke spise deg til en mer næringsrik melk, på samme måte som du ikke får dårlig melk dersom du periodevis spiser usunt. Du kan imidlertid påvirke typen fett i melka. Ta derfor gjerne tran eller andre tilskudd med omega-3.

Dersom du har et restriktivt kosthold og mangler viktige vitaminer og mineraler, så vil dette gjenspeiles i melken, og barnet vil kunne få mangel på de samme næringsstoffene. 

Les mer om amming og kosthold på Helsedirektoratets nettside.

Bør jeg unngå noen matvarer?

Det finnes ikke en generell liste over matvarer du bør unngå når du ammer. Mange får høre at de ikke må spise for eksempel kål, løk eller drikke brus, men forskning har ikke funnet at spesifikke matvarer som gir mor luft i magen også vil gi barnet luft i magen.

Det er viktig å huske at maten du spiser fordøyes i din mage, ikke i barnets. Næringsstoffene tas opp i ditt fordøyelsessystem og videre inn i blodet ditt. Herfra går det ut i melken. Melken speiler innholdet i blodet ditt. Derfor kan for eksempel ikke kullsyre gå i melken. Det ville i så fall bety at det også er kullsyre i blodet ditt, noe som ikke er mulig. 

Noen barn kan likevel få samme reaksjon hver gang du har spist en spesiell matvare. Det betyr at ditt barn kan være overfølsom for noe i denne matvaren. Hvis du merker bedring av å fjerne denne matvaren fra kosten din, så er det en erfaring som gjelder for akkurat deg og ditt barn, og legger ikke føringer for hva andres barn vil reagere på. Det er forskjell på erfaringsbaserte tiltak for din egen del og forskningsbaserte råd som gis generelt til alle som ammer. 

Dersom du mistenker at barnet ditt reagerer med magevondt på en spesiell matvare, så bør det prøves ut flere ganger, til ulike tider på døgnet. Noter tid, mengde du har spist og hva som skjer etterpå. Kanskje finner du en sammenheng, kanskje ikke.

På Helsedirektoratets nettsider kan du lese om spesielle hensyn du bør ta i forhold til blant annet miljøgifter i sjømat.

Det finnes noen urter du bør være forsiktig med mens du ammer, både i forhold til usikkerhet omkring påvirkning av barnet, men også fordi de kan ha en uheldig effekt på melkeproduksjonen. Det handler da ikke om urter som krydder i mat, men inntak av større og konsentrerte mengder i mat og drikke.

Hva kan gi luft i magen hos barnet?

De aller fleste vil oppleve at babyen er urolig i magen fra tid til annen, ofte om kvelden. Det er normalt, og til og med bra, at de slipper ut luft fra tarmene. Noen barn sluker mye luft mens de spiser. Det kan komme av feil sugetak, sterk utdrivning eller overproduksjon.

Andre årsaker til luft i magen:

Men uro trenger ikke være smerter! Behov for kos, trøst og nærhet er helt normalt hos alle små barn. Et overtrøtt eller overstimulert barn trenger hjelp til å samle seg og finne ro. Kanskje det hjelper å bli ammet eller båret. Kveldsuro er helt normalt, særlig hos barn under 3-4 måneder.

Kan barnet reagere allergisk på noe jeg spiser?

Enkelte barn utvikler allergi eller matinoleranse i spedbarnsperioden. Dersom det finnes allergier eller matintoleranse i familien kan det være en større mulighet for at barnet ditt også vil utvikle dette. Det er i så fall en utredning som skal gjøres i samarbeid med lege og helsestasjon. I de fleste tilfeller vil ikke amming by på spesielle problemer.

Det mest vanlige er reaksjoner på melkeproteiner i mors kost, og dette er det også forsket på.

Ta kontakt med lege dersom du mistenker at barnet ditt er allergisk mot én eller flere matvarer i din kost.

Hva må jeg tenke på som vegetarianer eller veganer?

Et lakto-vegetarisk kosthold (uten kjøtt og fisk, men med melkeprodukter) eller et lakto-ovo-vegetarisk kosthold (uten kjøtt og fisk, men med både melkeprodukter og egg) vil dekke behovet for de nødvendige næringsstoffene. Men har du et vegansk kosthold (dvs. helt uten melkeprodukter, egg, kjøtt og fisk) må du å være ekstra bevisst på det du spiser, ikke minst i ammeperioden, spesielt i forhold til vitamin B12, kalsium og sink

Kan jeg slanke meg mens jeg ammer?

I utgangspunktet bør du unngå slankekurer mens du ammer. Men du kan fint styre deg inn på et bedre kosthold med å endre vaner. Vent med å slanke deg til barnet er 6-8 uker gammelt og melkeproduksjonen er godt etablert, og ta det langsomt. For heftige slankekurer og intensiv trening kan redusere melkeproduksjonen. Skal du slanke deg mye, så er det lurt å snakke med en ernæringsfysiolog før du setter i gang. Les mer om slanking og amming her og trening og amming her.

Var denne siden nyttig?

Tema

AmmestartMorsmelkens innhold og egenskaper


Oppdatert 20.06.19