Mat og drikke i ammeperioden - Ammehjelpen

Mat og drikke i ammeperioden

Når du ammer trenger du å ha et normalt, variert kosthold – på samme måte som når du ikke ammer. Du kan i utgangspunktet spise det du ønsker. Det finnes ingen liste over matvarer som ammende bør unngå, men enkelte barn vil kunne reagere på noe i mors kost.

Får jeg mer næringsrik melk av å spise sunt?

Hvis du har et normalt, variert kosthold vil barnet få de næringsstoffene det trenger gjennom morsmelken, bortsett fra D-vitamin som må gis som tilskudd til barnet.

Det gir deg mer energi og er bra for deg å spise normalt sunt, men du kan ikke spise deg til en mer næringsrik melk, på samme måte som du ikke får dårlig melk dersom du periodevis spiser usunt. 

Du kan imidlertid påvirke typen fett i melken. Ta derfor gjerne tran eller andre tilskudd med omega-3.

Kroppen din prioriterer melken, og innholdet i morsmelk er tilnærmet konstant, uavhengig av hva du spiser.

Men dersom du har et restriktivt kosthold over tid og mangler viktige vitaminer og mineraler, så vil dette gjenspeiles i melken. Barnet vil dermed kunne få mangel på de samme næringsstoffene. Snakk med lege eller helsestasjon dersom du tenker at dette gjelder deg.

Les mer om morsmelkens innhold. 

Les mer om amming og kosthold på Helsedirektoratets nettside.

Kan det jeg spiser eller drikker gi magevondt hos barnet?

Mange får høre at de ikke må spise for eksempel kål, løk, jordbær, reker eller drikke brus mens de ammer. Men forskning har ikke vist noen sammenheng mellom disse matvarene og luft i magen hos barnet.

Det er viktig å huske at maten du spiser fordøyes i din mage, ikke i barnets. Næringsstoffene tas opp i ditt fordøyelsessystem og går videre til blodet ditt. Herfra går det ut i melken. Melken speiler innholdet i blodet ditt.

Derfor kan for eksempel ikke kullsyre gå i melken. Det ville i så fall bety at det også er kullsyre i blodet ditt, noe som ikke er mulig. 

Noen barn kan likevel få samme reaksjon hver gang du har spist en spesiell matvare. Dersom du mistenker at barnet ditt reagerer med magevondt på en spesiell matvare, så bør det prøves ut flere ganger, til ulike tider på døgnet. Noter tid, mengde du har spist og hva som skjer etterpå. Kanskje finner du en sammenheng, kanskje ikke.

Hvis du finner en gjentatt sammenheng betyr at ditt barn kan være overfølsom for noe i denne matvaren. Hvis du merker bedring av å fjerne denne matvaren fra kosten din, så er det en erfaring som gjelder for akkurat deg og ditt barn, og legger ikke føringer for hva andres barn vil reagere på. Det er forskjell på erfaringsbaserte tiltak for din egen del og forskningsbaserte råd som gis generelt til alle som ammer. 

Hvilke andre grunner er det til magevondt hos barnet?

De aller fleste vil oppleve at babyen er urolig i magen fra tid til annen, ofte om kvelden. Det er normalt, og til og med bra, at de slipper ut luft fra tarmene. 

Noen barn sluker mye luft mens de spiser. Det kan komme av feil sugetak, sterk utdrivning eller overproduksjon.

Flaskemating kan gi luft i magen dersom barnet spiser for fort, bruk derfor langsom flaskemating. Morsmelkerstatning kan være tungt å fordøye for et barn som ikke er vant til det, og det kan gi magesmerter. Lang tid mellom bæsjebleiene kan også gi luft i magen. 

Et barn som gråter mye, sluker mye luft, noe som kan bli en ond sirkel. Dersom barnet gråter unormalt mye kan du kanskje finne noen tips i denne artikkelen om kolikk og unormalt mye gråt

Trøske eller sopp hos barnet kan gi luft i magen.

Mageproblemer kan også skyldes allergi og intoleranser hos barnet, for eksempel mot proteiner i kumelk eller egg fra kosten din. Snakk med lege dersom du mistenker dette. 

Men all uro trenger ikke være smerter. Behov for kos, trøst og nærhet er helt normalt hos alle små barn. Et overtrøtt eller overstimulert barn trenger hjelp til å samle seg og finne ro. Kanskje det hjelper å bli ammet eller båret. Kveldsuro er helt normalt, særlig hos barn under 3-4 måneder.

Hva bør jeg ikke spise?

Noen tror at ammende ikke kan spise mat som de ble anbefalt å unngå som gravide, for eksempel muggost og kjøtt som ikke er gjennomstekt. Men du kan fint spise disse matvarene når du ammer. 

På samme måte er det noen som tenker at de ikke bør spise mat som barnet ikke bør få i seg, som honning, for eksempel. Alle ammende kan spise honning. Likevel anbefales det at du vasker hendene etter at du har vært i kontakt med honning og unngår å kysse barnet rett etter at du har spist honning. Dette er en føre-var-holdning, og sjansen for at barnet utvikler botulisme er ekstremt lav.

Miljøgifter fra visse typer sjømat gå over i morsmelken. På Helsedirektoratets nettsider kan du lese om spesielle hensyn du bør ta i forhold til blant annet miljøgifter i sjømat.

Får jeg mer melk av å drikke mye?

Å drikke mye vann vil ikke gi deg mer melk. Å drikke altfor mye vann kan faktisk virke mot sin hensikt. Derfor er det enkle rådet at du skal drikke når du er tørst. Mange blir tørste av utdrivningsrefleksen, så det er lurt å ha en vannflaske i nærheten når du setter deg ned for å amme. 

Kan jeg drikke kaffe, brus eller alkohol?

Du kan fint drikke kaffe og te, koffeinholdig brus eller lettbrus. Men alt med måte. Overdrevent inntak av koffein og søtningsstoffer kan påvirke barnet og gjøre det urolig.

Det er anbefalt at du venter til barnet er seks uker før du drikker alhohol. Dette er ut fra et føre-var-prinsipp fordi vi ikke vet hvor lite alkohol som skal til for å påvirke den nyfødte. Etter seks uker kan du amme når du er i stand til å kjøre bil.

Husk at det ikke bare handler om mengden alkohol i melka etter at du har drukket. Det er et viktig aspekt om du drikker mye og ofte, eller litt av og til. Alkohol kan dessuten påvirke blant annet melkemengde og utdrivningsrefleks. Les mer om alkohol og amming i artikkelen vår om dette. 

Er det noen urter jeg bør unngå?

Det finnes noen urter du bør være forsiktig med mens du ammer, både i forhold til usikkerhet omkring påvirkning av barnet, men også fordi de kan ha en uheldig effekt på melkeproduksjonen. Dette gjelder spesielt fennikel, salvie og peppermynte. Det handler da ikke om disse urtene som krydder i mat, men inntak av større og konsentrerte mengder i mat og drikke, eller som kosttilskudd eller olje. 

NB! Vær oppmerksom på at enkelte amme-teer kan inneholde både peppermynte og fennikel. Peppermynte kan gi nedsatt melkeproduksjon dersom du får i den konsentrerte mengder gjennom te eller peppermynteolje. Fennikel er ikke anbefalt til ammende fordi vi ikke vet hvordan det påvirker barnet. 

Kan barnet reagere allergisk på noe jeg spiser?

Enkelte barn utvikler allergi eller matinoleranse i spedbarnsperioden. Dersom det finnes allergier eller matintoleranse i familien kan det være en større mulighet for at barnet ditt også vil utvikle dette. Det er i så fall en utredning som skal gjøres i samarbeid med lege og helsestasjon. I de fleste tilfeller vil ikke amming by på spesielle problemer.

Det mest vanlige er reaksjoner på melkeproteiner i mors kost, og dette er det også forsket på.

Ta kontakt med lege dersom du mistenker at barnet ditt er allergisk mot én eller flere matvarer i din kost.

Hva må jeg tenke på som vegetarianer eller veganer?

Et lakto-vegetarisk kosthold (uten kjøtt og fisk, men med melkeprodukter) eller et lakto-ovo-vegetarisk kosthold (uten kjøtt og fisk, men med både melkeprodukter og egg) vil dekke behovet for de nødvendige næringsstoffene. Men har du et vegansk kosthold (dvs. helt uten melkeprodukter, egg, kjøtt og fisk) må du å være ekstra bevisst på det du spiser, ikke minst i ammeperioden, spesielt i forhold til vitamin B12, kalsium og sink

Kan jeg slanke meg og/eller trene mens jeg ammer?

I utgangspunktet bør du unngå slankekurer mens du ammer. Men du kan fint styre deg inn på et bedre kosthold med å endre vaner. Vent med å slanke deg til barnet er 6-8 uker gammelt og melkeproduksjonen er godt etablert, og ta det langsomt. For heftige slankekurer og intensiv trening kan redusere melkeproduksjonen. Skal du slanke deg mye, så er det lurt å snakke med en ernæringsfysiolog før du setter i gang.

Les mer om slanking og amming og trening og amming.

Var denne siden nyttig?

Tema

AmmestartMorsmelkens innhold og egenskaper


Oppdatert 04.09.19